You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

ŠTO JE TO TRANSPORTNA AMBALAŽA?

Rješenja za pakiranje su prijeko potrebna. U ovom vodiču za pakiranje prolazimo sve korake kako bismo došli do idealnog pakiranja za Vaš proizvod. Kartonska kutija puno je više od jednostavnog omota. To je proširenje identiteta vaše marke i jedinstveni alat za stavljanje Vaše tvrtke u središte pažnje. Osim toga, zaustavljamo se na nekim čimbenicima koji imaju veliki utjecaj na izbor ambalaže. Razmislite samo o aspektima poput osobnosti i mogućnosti recikliranja, pakiranja i uredskog materijala. Pročitajte ovaj članak i saznajte kako Vam dobro pakiranje u tome može pomoći i doista izvući maksimum iz svoje kartonske kutije.

Koje funkcije ima ambalaža?
1. Zaštititi proizvode od raznih oštećenja.
2. Olakšati prijevoz i skladištenje robe.
3. Stavite kvalitet u središte pozornosti i potaknite zadovoljstvo kupaca.


Ambalaža (Korištenje kvalitetne ambalaže)

Bez kvalitetne ambalaže u suvremenom svijetu nema kvalitetnih proizvoda . Ne mogu se svi proizvodi pakovati u istu vrstu ambalaže. Moramo dobro poznavati svojstva proizvoda i po njima odabrati ambalažu, jer ona prati proizvod do samog kraja tj. upotrebe ili potrošača. Korištenje neadekvatne ambalaže u transportu, skladištenju i prodaji može donijeti samo svim stranama veće troškove, jer može doći do rasipanja, loma proizvoda te u konačnici, nezadovoljstva kupca . Ambalaža najčešće, osim za čuvanje proizvoda pri transportu, skladištenju i prodaji služi za deklariranje proizvoda.

Postoji mnogo načina kako ocijeniti kvalitetu ambalaže. Bilo da se radi o situaciji gdje se kvaliteta odnosi na uvjete koje mora izdržati prilikom transporta, kako bi kvalitetno zaštitila proizvod od vanjskih utjecaja, ili se pak odnosi na ponašanje materijala prilikom kontakta s kozumentom. Termin kvaliteta ambalaže vrlo je širok pojam i odnosi se na činjenicu da ambalaža mora biti izrađena na način da služi svrsi.

Ambalaža predstavlja sve proizvode, bez obzira na prirodu materijala od kojeg su izrađeni, a upotrebljavaju se za držanje, čuvanje, rukovanje, isporuku i predstavljanje robe tijekom transporta robe od proizvođača do korisnika ili potrošača. Posude različitog oblika i veličine, načinjene od različitih materijala, u kojima se roba drži tijekom transporta, a isto tako i tanji fleksibilni materijali koji su samo izrezani na odgovarajuće dimenzije i eventualno grafički obrađeni a služe za zamatanje roba, zovu se ambalaža.

Ambalaža je sredstvo koje prihvaća robu i štiti je do uporabe. Ona štiti robu od mehaničkih, klimatoloških, kemijskih i mikrobioloških utjecaja, ali isto tako štiti okolinu od mogućeg štetnog utjecaja robe. Također, ambalaža aktivno sudjeluje u prodaji same robe, na način da svojom teksturom, grafičkim rješenjem i identifikacijom komunicira s potrošačem. Osim toga ona mora omogućiti jednostavnu i udobnu uporabu a istodobno biti atraktivna i suvremena.


Podjela ambalaže

Ambalaža se razlikuje prema ambalažnom materijalu od kojeg je izrađena, dimenzijama, obliku, grafičkoj obradi, namjeni i tako dalje. Radi lakšeg sagledavanja proizvodnje i kvalitete ambalaže, njenih funkcija u smislu očuvanja kvalitete upakirane namirnice i uloge u prometu, kao i svih ekonomskih i pravnih pitanja, sva se ambalaža može podijeliti u određene skupine s definiranim zajedničkim svojstvima. Ovisno o svojstvima koja se uzimaju kao osnova podjele, podjela ambalaže se može provesti na više načina. Ambalaža se može podijeliti u različite skupine s obzirom na odabrano zajedničko svojstvo, a to može biti ambalažni materijal, osnovna namjena u prometu roba, trajnost, funkcija, vrijednost, fizička svojstva i tako dalje.

Podjela prema ambalažnom materijalu: Papirna i kartonska ambalaža (kutije i slično), metalna ambalaža, staklena ambalaža (staklene boce i slično), drvena ambalaža, tekstilna ambalaža, ambalaža od polimernih materijala (PVC boce...), kombinirana ambalaža (Tetrapak...). Ambalaža koja nas trenutačno zanima jest transportna ambalaža.

Transportna ambalaža kojom se mi bavimo služi svrsi transporta predmeta bez oštećenja, da sigurno stignu od početne točke polazišta do krajnje točke. U ovu vrstu ambalaže uključene su: kartonske kutije raznih dimenzija, pet vrpce, PP i PVC selotejp trake, ispuna, različiti kutnici, ekspandirana pjena, aero folija, valovita ljepenka, onduwell papir u rolama, stretch folije, palete, vrećice sa zip zatvaračem, te darovna ambalaža.  Kod transportne ambalaže najbitnija je: zaštita, skladištenje i transport, pouzdana roba i kvalitet, informiranost kupaca.


Zaštita

Izvorna i vjerojatno najvažnija funkcija pakiranja je zaštita proizvoda . To nazivamo i 'funkcijom barijere'. Dobro pakiranje štiti robu tijekom skladištenja, transporta i otpreme krajnjem kupcu.

Ova se zaštita može odvijati na tri razine:

Zaštita od prirodnih utjecaja : primjeri toga su interakcija s vodom, plinom, dimom, bakterijama, toplinom, hladnoćom, i slično.

Zaštita od samog vašeg proizvoda : u ovom slučaju opasnost dolazi iz same kutije. Proizvod koji ide u transport može sam predstavljati rizik. Sjetite se samo kemijskih proizvoda. Jaka ambalaža (poput ovih UN- ovih kutija ) tada je neophodna za zaštitu sebe i svog okoliša.

Zaštita od fizičkih učinaka : to uključuje udarce, vibracije ili unutarnje razdvajanje između vaših proizvoda.


Skladištenje i transport

Ova druga točka primarne funkcije dovodi nas do transporta i skladištenja robe. Za optimalno skladištenje neophodno je dobro pakiranje. Korištenjem kutije možete, na primjer, svoje proizvode sigurno slagati jedan na drugi, i to sa što manjim gubitkom prostora između njih.

Pakiranjem proizvoda možemo ih i mnogo učinkovitije premjestiti . Sigurno ne postoji ništa tako lako kao što je pakiranje, složiti na paletu i odvesti ga paletnim vozilom u jednom glatkom pokretu?

Ni najbolja roba na svijetu neće biti uspješno prodana ukoliko ne omogućite dostupnost te robe na mjestima gdje i kada ju potrošači žele kupiti. Transport predstavlja organiziranu aktivnost koja ima za zadatak da roba od proizvođača dođe do potrošača na vrijeme, mjesto i u formi pogodnoj za uporabu. Svrha joj je da omogući širok asortiman proizvoda i usluga koje kupci traže i po cijeni koju su spremni platiti.

Od pravilno izabrane ambalaže zahtjeva se da:

prihvati proizvod bez rasipanja
štiti upakirani proizvod od svih vanjskih nepoželjnih utjecaja
ne reagira s proizvodom, odnosno da mu ne mijenja osnovna fizikalna, kemijska i senzorska svojstva
ispunjava zakonsku regulativu, uključujući i specifične sanitarne i trgovačke propise.

da na najbolji mogući način prezentira upakiranu namirnicu krajnjem potrošaču, odnosno kupcu
da je jednostavna, praktična i učinkovita, kako prilikom pakiranja, tako i tijekom transporta, manipulacije i distribucije
da u postupku pakiranja ne zahtjeva skupu i kompliciranu opremu
da je ekonomična
da ne zagađuje okoliš, odnosno da je pogodna za recikliranje

Ambalaža mora biti usklađena s, vrstom robe, svojstvima materijala od kojeg je roba izrađena, i s pojavnim oblicima robe i njihovim svojstvima. Pojedine robe mogu biti osjetljive na povišenu ili sniženu temperaturu. Do oštećenja robe izazvanog promjenom temperature može doći ako je roba izrađena od različitih materijala koji imaju različite koeficijente toplinske širljivosti. Kada se zagrijavaju složene robe, dolazi do izdvajanja nekih komponenti, primjerice, izdvajanja otopljenog CO2 iz gaziranih pića ili mineralne vode, hlapljenje otapala iz premaza. S promjenom temperature može doći do promjene agregatnog stanja, nepovratne promjene konzistencije i viskoznosti robe. Smrznuta roba je vrlo osjetljiva na promjenu temperature. Kada se jednom odmrznu namirnice, ne smiju se ponovno zamrzavati, a takve namirnice su i vrlo osjetljive na mikroorganizme. Hlađenje, također, može dovesti do neželjenih promjena, kao što je zamućenje ulja i različitih otopina ili oštećenje robe s velikim udjelom vode pri zamrzavanju.


Kvaliteta marke

Kao što smo spomenuli u uvodu, pakiranje ima veliku marketinšku vrijednost . Uzmimo za primjer situaciju s e-trgovinama. Za mnoge internetske trgovine pakiranje je često prva (i jedina) fizička kontaktna točka koju imaju sa svojim kupcima. Još više razloga za personaliziranje pakiranja i na taj način donošenje jedinstvene poruke našem kupcu. Na primjer, dodajte zahvalnicu na unutrašnjost kutije. Na taj se način možete malo više razlikovati od konkurencije.

 Nije za podcijeniti koliko je ljudi postupalo s vašom kutijom: od zaposlenika u skladištu i kurira, do susjeda. Pakiranje je stoga izvrstan medij za stavljanje vaše marke u središte pozornosti. Zamišljajte personalizirano pakiranje kao pasivnog zaposlenika u prodaji s kojim možete izgraditi veliku svijest o robnoj marki. Bez potrebe za ičim dodatnim!


Informisanost kupaca

Napokon, kutija sama po sebi može vam puno reći o proizvodu koji se u njoj nalazi. Na primjer, je li proizvod u kutiji osjetljiv na temperaturu ili je vrlo krhak? Kako se trebate nositi s tim kao primatelj? Na primjer, točno znate što trebate učiniti na temelju naljepnica s upozorenjima.

Nije za podcijeniti koliko je ljudi postupalo s vašom kutijom: od zaposlenika u skladištu i kurira, do susjeda. Pakiranje je stoga izvrstan medij za stavljanje vaše marke u središte pozornosti. Zamišljajte personalizirano pakiranje kao pasivnog zaposlenika u prodaji s kojim možete izgraditi veliku svijest o robnoj marki. Bez potrebe za ičim dodatnim!


Uloga ambalaže u marketing aktivnostima

Ambalaža kao bitna komponenta marketinga, omogućuje prepoznavanje proizvoda na prodajnom mjestu, omogućuje i pospješuje komunikaciju s kupcima, utječe na povećanje prodaje, vizualnim izgledom privlači pozornost potrošača i omogućava merchandising proizvoda, odnosno aktivnu promociju proizvoda na prodajnom mjestu i razlikovanje od istovrsnih proizvoda, utječe na odabir tj. kupnju proizvoda krajnjeg kupca. Uloga ambalaže na životni ciklus proizvoda na tržištu, njegov uspjeh ili neuspjeh, je velika, te kao takva često ima presudnu ulogu u sudbini koja prati proizvode na tržištu.


Kako sigurno zapakirati paket?

Pod pakiranjem pošiljke podrazumijeva se stavljanje sadržaja pošiljke u odgovarajuću ambalažu (omot, kutiju, kovčeg i slično) zbog sprječavanja oštećenja ili umanjenja njenog sadržaja ili sadržaja drugih pošiljaka za vrijeme transporta. Pakiranje mora odgovarati sadržaju i obliku pošiljke, veličini, masi i vrijednosti pošiljke te uvjetima i duljini relacije na koju se prenosi.

Ovisno o sadržaju, pošiljke se moraju pakirati na sljedeći način:

Stakleni i drugi lomljivi i osjetljivi predmeti

Moraju biti pojedinačno upakirani u čvrstu kutiju ispunjenu odgovarajućim zaštitnim materijalom kao štosu stiropor, papir i slično, a koji će spriječiti oštećenje sadržaja. Takva pošiljka na pakiranju mora imati istaknutu naljepnicu s natpisom “PAZI LOMLJIVO”. Stakleni djelovi (staklenke, boce i slično) moraju biti upakirane na način da se unutar pakiranja ne mogu samostalno pomicati, te tako da se stakleni djelovi međusobno ne dodiruju.

Tekućine i lako topljive tvari

Moraju biti zatvorene u nepropusnim posudama, koje moraju biti smještene u posebnu čvrstu kutiju ispunjenu odgovarajućim zaštitnim materijalom koji može upiti tekućinu u slučaju loma posude. Posebno je važno na prikladan način zaštiti sadržaj od istjecanja iz pakiranja.

Masne i teško topljive tvari

Moraju se prvo staviti u kutiju, platnenu vreću, plastiku i slično (prvo pakiranje), a zatim u čvrstu kutiju koja mora spriječiti istjecanje sadržaja ako dođe do oštećenja pošiljke i njezina sadržaja.


Na koji način sigurno zatvoriti paket?

Za zatvaranje pošiljke mogu se upotrijebiti ljepilo, ljepljiva traka i slično, ovisno o vrsti i vrijednosti sadržaja svake pojedine pošiljke. Pošiljke koje se predaju u zatvorenoj omotnici moraju biti osigurane tako da se njihov sadržaj ili jedan njegov dio ne može izvaditi bez vidljivog oštećenja omota i sredstva za zatvaranje pošiljke (ljepila, ljepljive trake i slično)